0

About Me

My photo
lecturer in the making. trying to be 10 years older but end up being 10 years younger!

Pages

Thursday, February 26, 2015

Give and take



Sekuat mana rasa nak dihadiahkan sesuatu, aku sedar aku bukan mata duitan. Aku sedarkan diri, ibu didik aku bukan dengan cara biar papa asalkan bergaya. Ayah didik aku dengan pakai selagi boleh. Bukan jenis mereka yang tukar perabot macam tukar baju. 

Wallet dah buruk koyak koyak pun aku masih tak malu usung sana sini. 

Walau ada rasa nak wallet baru. takpe lah. Bukan wallet tu yang penting. Wallet berjenama mahal sekali pun tetapi tidak 'berisi' dan kerap meminjam takde gunanya.

Teringin sebenarnya. Teruja sebenarnya lihat kawan kawan di bawa suami melancong sana sini. Lihat kawan kawan dihadiahkan suami itu dan ini. Shower with money and everything. Aku cuma cukup bergembira kalau dapat habiskan masa 24/7 bersama suami yang aku jumpa hujung minggu.

Aku cuma cukup bergembira habiskan masa 'meleset' bersama suami bercerita tentang masa depan yang bakal dicorakkan dengan kehadiran anak anak, masa silam yang melucukan, masa kini yang bahagia.

Aku sudah cukup gembira suami pimpin tangan tak lepas apabila bersiar siar di luar. 

Aku sudah cukup gembira dapat sediakan makanan, minuman, masak, gembirakan hatinya.

Aku sudah cukup gembira suami manjakan bila berjumpa sekali sekala pada hujung minggu.

Aku sudah cukup gembira dengan 'small gesture' yang dia lakukan.

Sebab tu aku mudah melenting apabila dia lebihkan handphone lebih dari aku. Sebab masa kami suntuk.

Ada aku baca 'tweet' tempoh hari. Lebih kurang begini bunyinya.

"Pasangan suami isteri yang baru berkahwin, jangan lah asyik berkepit apabila di rumah keluarga. Ambil masa kenal keluarga masing masing"

Aku setuju, Ada benarnya. Tapi, bagi kes seperti kami yang hanya ada masa 'berkepit' tu di rumah keluarga masing masing tu macam mana pulak? We did try our best.

Berbalik kepada memberi dan menerima. Takpe lah. Cukuplah aku memberi tak harap balasan yang lain selain ganjaran Allah. Walau hati ada sikit cemburu lihat orang lain begitu dan begini. Kebahagian itu kan lain lain. Cukup dulu kebahagiaan ini. Ini dulu yang Allah kurnia.

Nikmat Tuhan mana lagi yang engkau dustakan?
-  Ar Rahman

Wassalam

No comments:

Post a Comment

Followers