0

About Me

My photo
lecturer in the making. trying to be 10 years older but end up being 10 years younger!

Pages

Wednesday, August 26, 2015

Question

Dulu masa kecik kecik tengah belajar dalam kelas, lepas cikgu bagi je arahan,
"Okay murid murid, boleh salin dalam buku latihan kamu"

Maka ramailah anatara kita yang rajin masa tu angkat tangan,

"Cikgu... nak tulis tarikh tak?"
"Cikgu.. nak garis kat tepi tak?"
"Cikgu... nak selang satu baris tak?"
"Cikgu... nak letak hari tak"

Soalan yang kadang kita rasa remeh. Macam eh, itu pun kamu nak tanya?

Kita ingatkan perbuatan tanya "cikgu....." tu berhenti setakat tu je. Trust me, sampai ke tahap IPT pun kita masih melakukan perkara yang sama.

Kadang tu tanya soalan yang agak remeh pelajar ni tanya,

"Puan, computer saya hang. Macam mana ni?"
Kata seorang pelajar ketika dalam makmal KOMPUTER yang mana ada BANYAK lagi komputer yang available.

"Puan... betul tak apa yang saya buat ni?"
Itu soalan biasa. Kurang keyakinan diri barangkali.

Semalam seorang pelajar minta saya copy file ke satu pendrive. Lepas bagi pendrive tu merungut dia bising satu kelas.
"puan, tak boleh bukak. Mana fail tu?"

"Ada kat depan sekali. saya tak letak dalam folder pun"
"Dalam new folder ni ke puan? Kosong je new folder"
"takde dalam folder. kat depan tu je saya letak."
"Takde puan... saya dah tengok.."

Sampai depan dia saya mintak tengok.
"Mana?"

"NI puan, takde pun?"

Dan kelihatan fail yang saya ZIPkan tu ada je terletak dalam pendrive tersebut.

Dan satu kelas gelakkan pelajar ni.

Hakikatnya kita sendiri dah berkerja pun masih kerap bertanya perkara yang agak remeh bagi superior kita.

Cuma bak kata suami, ada limit sejauh mana kita nak bertanya. Bukan nak mengharap semua benda orang jawab.

No comments:

Post a Comment

Followers