0

About Me

My photo
lecturer in the making. trying to be 10 years older but end up being 10 years younger!

Pages

Friday, April 1, 2016

Judging

Berbual dengan kawan satu ofis tentang isu anak anak nakal.

"Alah.. apa apa hal, semua ni salah mak ayah dia jugak..."
Tegas seorang kakak.

Aku dulu macam tu dan kadangkala masih menghukum. Cepat betul kita salahkan mak ayah. In a way, yes. But cara kita hukum tu bunyi seolah olah we are the best. Itu yang tak sedapnya. Kita tak tahu apa Allah akan uji kita. Itu ujian Allah buat keluarga itu. Mungkin anak kita senang dengar cakap, pijak semut pun tak mati depan kita. Macam kitalah ibu bapa hebat, lantas kita hukum ibu bapa lain tak pandai jaga anak.

Tak adil begitu. Ingat ye, Ujian Allah lain lain. Mungkin anak kau masih kecil yang belum tengok dunia luar kau boleh bangga berkata begitu, macam mana nanti suatu hari Allah izin anak kau menyimpang? Walaupun kau dah bagi cukup didikan agama? Walaupun kau dah nasihat berulang kali? Bukan kita tak pernah dengar kisah anak seorang ustaz yang murtad masuk agama lain. Kau masih nak salahkan ibu bapa anak tersebut?

Aku mengingatkan diri bila dengar kakak tersebut memberikan pendapat berat sebelah dia. Aku diam. Aku tak berani nak mengiyakan. Kita jangan sesekali bongkak dengan Allah. Aku dah pernah kena dan aku bercakap melalui pengalaman. Kita bongkak kata itu ini tentang orang lain. Tapi bila jadi depan mata kita, baru kita ternganga.

Jadi, cuba tak bongkak. Kalau berlaku yang buruk, kita cakap dengan diri, 'Allah uji dia macam tu.' Bukan hukum dia.

Kalau berlaku yang baik, pesan dengan diri, 'Allah izin macam tu jadi..'

Hakikatnya,baik buruk semua dengan izin Allah. Ada sebab jadi semuanya.

Berhenti hukum orang.

Tak habis lagi ni.

Dulu aku pernah 'hukum' orang free hair yang kata aku, 'apsal lah dah besar tak pakai tudung'. Bunyi bongkak kan? Allah tak uji aku dengan environment macam dia. Kau lihat artis Diana Amir. Aku pernah berdepan satu lift dengan dia dan berbual sepatah dua ayat dan bergambar dengan dia. Masa itu dia masih free hair dan seksi. Tapi lihat dia sekarang, bertutup labuh, malah mungkin lebih labuh dan lebih bertutup dari aku.

Jadi, we dont simply judge people. Kita tak tahu kalau Allah uji letak kita di tahap paling rendah di mata manusia, dan orang yang kita hukum dulu jaaaauh lebih bagus daripada kita.

Bila kita rasa kita nak jadi baik, jangan hukum orang rasa kita lah yg terbaik.

No comments:

Post a Comment

Followers