0

About Me

My photo
lecturer in the making. trying to be 10 years older but end up being 10 years younger!

Pages

Tuesday, April 5, 2016

Persimpangan

Tengah malam itu aku teringat yang keputusan pertukaran dah keluar. Aku tak expect dapat pun. Sebab dah malas nak menaruh harap. Walaupun pertukaran suka sama suka. Isi borang permohonan pun daripada handphone saja. Macam memang hendak tak hendak je mohon bertukar kali ni. Hati aku dah kecewa sangat. Dikecewakan berkali kali. Keluar keputusan pertama, aku tak layak. Lantas isi rayuan online. Rayuan online pun aku type masa tengah tunggu giliran nak cek gigi di klinik. Betapa tak bersungguhnya aku!

Jadi malam itu, semasa suami di toilet, aku tekan tekan username dan password. Access sistem ESIS tersebut. Bulat mata aku nampak perkataan,
"permohonan anda berjaya ke Politeknik seberang perai"

Terus bgtahu suami. Suami gembira. Peluk aku.

Sebenarnya masih jauh. Johor penang. Tapi, atleast, dah ada satu penerbangan direct daripada penang ke johor. Dan yang penting aku tak berseorangan weekend.

Aku dah cukup sedih bila kena tinggal sendirian dengan Im bila weekend. Bila waktu berjumpa, kena travel jauh jauh. Sendiri. Bukan benda mudah nak bawak anak kecil dalam flight. Kau akan jadi letih yang sangat sangat!

Bagi aku, memandu kereta dengan mendukung anak dalam kereta, memandu itu lebih tidak meletihkan.

So, yeap. Aku harap penang johor ni satu hidup baru buat aku. Walaupun aku kena berdepan dengan segala galanya yang baru. Aku dah kena mula berkemas sebab aku dijangka pindah 1 jan. Memang tahun baru, azam baru dan politeknik baru!

Aku kemas apa yang mampu aku kemas. Aku dah susun dalam lepala, aku akan ambil cuti untuk mengemas di penang pula nanti.

Aku maklumkan pada kak Ita yang aku dapat berpindah ke penang. Kak ita ucap tahniah.

Tapi, beberapa minggu kemudian, kak ita call aku bertanya,
"Kalau masuk kurikulum nak tak?. Kalau awak cakap iye je, boleh terus dapat!"

Bagai orang mengantuk disorong bantal. Tapi aku dah prepare mental fizikal untuk ke penang. Macam mana ni?

Aku tanya husband, tanya ibu, ayah, umi, abah, dan kawan kawan yang kerja di HQ. Ada positif ada negatif. Ibu ayah seronok lah. Katanya kalau di putrajaya boleh berulang dari rumah. Setelah timbang tara, aku setuju dengan pelawaan kak ita.

Masalah lain pulak yang datang. Kini kak ita tak tahu aku berjaya atau tak untuk ke putrajaya. Ahh sudah. Aku dah siap mental fizikal ni. Aku tanya lagi dan lagi untuk kepastian. Jawapan yang aku terima,

"Awak pergi dulu ke penang kalau masih tiada berita"

Maka aku kecewa dan aku anggap putrajaya is a NO. Kembali uruskan rumah dan perabot di di penang. Turut aku cari dan berjumpa pengasuh untuk Im. Siap aku cuba jarak dari rumah sewa baruku ke politeknik seberang perai.

31 Disember. Aku dapat panggilan telefon daripada puan su.
"Hello, awak dapat pindah putrajaya, the thing is, u kena lapor diri pada 16 jan"
"err tapi saya akan lapor diri ke penang 2 jan ni, sebab 1 jan, penang cuti"
"macam ni, u kena balik semula kerja di perlis for 2 more weeks"

Allah. Aku tak tau apa aku rasa masa tu. Marah? Sebab beritahu last minit?
Seronok? Sebab akhirnya dapat pindah lebih dekat?
Malu? Sebab kena menghadap kawan awan di poli lama balik?

Maka aku terfikirkan sarah yang duduk sorang sorang di rumah sewanya. Sarah gembira aku akan tinggal di rumahnya for 2 weeks.

And now, i m here. Driving 40minutes every morning on 7 am and another 40mins after 5 pm. Im is under my mom care. And i m having so much fun watching him grow up in front of family members. Dan tak lupa, i got to see my husband every weekend!. Alhamdulillah....

Cuma kadang aku risau aku bebankan ibu dah ayah. Aku tak dapat bantu banyak kerja rumah. Itu kerisauan aku.



No comments:

Post a Comment

Followers