0

About Me

My photo
lecturer in the making. trying to be 10 years older but end up being 10 years younger!

Pages

Monday, January 10, 2011

Jangan bersedih, Allah sentiasa ada bersama kita.


Pernah tak rasa macam tak ada siapa yang peduli tentang kamu?

Pernah tak rasa macam tak ada kawan kawan di sisi waktu kamu perlukan mereka?

Pernah tak rasa macam tak ada siapa mahukan kamu?

PEDULIKAN!

Allah kan ada.

Jadi, jangan bersedih.

Walau kita rasa jatuh sangat sangat. Sebab Allah dah rancang yang terbaik untuk kita. Ingat janji Allah. Dia takkan bagi ujian kalau Dia tahu kita tak mampu dengan ujian tu.

Allah tak bagi dulu sesuatu yang kita mintak kalau Dia tahu kita tak mampu nak 'handle' rahmat tu.

Contoh,
Allah tak bagi kita kekayaan yang selama ni kita mintak sebab takut nanti kita LUPA.

Kadang kadang pulak, Allah bagi rahmat sebagai Ujian.

Semalam, sama sama 'join' perbualan makcik makcik di kawasan kejiranan ni.

Makcik A : Alhamdulillah... Dah ada orang merisik dah, tak lama lagi kahwin la Umi tu. Risau je mak dia hari tu. Umi dah la macam tu.

Makcik B : Aah kan? Umi tu tak pernah ada 'boyfriend' kan? Bagus betul.

Saya : Dengan orang mana makcik?

Makcik A : Yang merisik dia tu, orang Perak, kawan abang dia satu sekolah KISAS dulu.

saya : Tu lah makcik, Allah dah tetapkan ada. Tak perlu nak 'usung' boyfriend ke hulu hilir. (adlib je ayat usung tu). Jodoh semua Allah dah tentukan.

Sungguh saya tak faham 'macam tu' apa yang makcik ni maksudkan?

'macam tu' sebab dia tak pernah ada boyfriend ke?
'macam tu' sebab dia pakai tudung besar ke?
'macam tu' sebab dia pakai baju labuh labuh ke?
'macam tu' sebab dia tak 'pandai' ber'huha huha' dengan lelaki ke?


Salah ke dia takde boyfriend? bertudung besar? dengan baju labuh?

Setahu saya, dari segi personaliti, Umi sangat baik! Comel je mata saya tengok. Peramah, rajin, pandai. Bukan mengampu sebab selalu tumpang dia balik U dulu okeyh. Tapi tu lah yang saya nampak.

Tahniah Umi....!

Umi, next to me.

Saya selalu usik dia dengan Hasan.. oh man.. tak mengene pula. Erk.. Hasan kamu bila pulak? eheh.. ^__~


Allah tak pernah jawab TIDAK untuk apa apa yang kita mintak.
Ingat tu.
Cuma mungkin Allah nak bagi lambat sikit.
Bukan pasal jodoh je. Pelajaran, kawan kawan, kerja.. *cries*

All we need to do is ASK.

Senang kan? Mudah kan?

sambung balik perbualan tadi,

Makcik A : Kaklong bila pulak?


Erk. dulu dah bagi alasan tak habis belajar lagi.. err.. alasan apa lagi ye??

saya : Tak kerja lagi la makcik. Takde duit~

Terus 'bla' dari tempat perbualan.

huh (ni yg tak boleh join cenversation makcik makcik ni.. bahaya)



ps: mada mada hayai desu ne? Matte ne. Chotto dake.

ps: Nadiah.. something happened? Be strong ok.. Jawab pekse elok2 dulu.



11 comments:

  1. aku sedang/baru lepas mengharungi saat2 down yang amat sangat..:((((..time ni baru rase Allah ade untuk kite mengadu sume..

    ReplyDelete
  2. @dayah
    Sabar ek dayah. Ada sebab sume bende jadi. Think positive ok?

    ReplyDelete
  3. yupp..betol..:(..aku menanti perkhabaran berite gembire pulak..setiap ujian Allah pasti Dye nak kasi kite yang lebih baik kan..;)

    ReplyDelete
  4. @dayah
    InshaAllah... Jangan risau k.. =)
    Hope kau ok.
    Nape Dayah?

    ReplyDelete
  5. heheheee..aku dah okey sikit la..emm..ntah laa..macam2 sangat jadi..sampai aku plak takleh nak handle..tu down kot..:(..sume pon masalah datang serentak dari opis,friends, ngan ntah pape ntah..

    ReplyDelete
  6. @dayah
    wishing u all the best! Walau aku tak sure seberat mana your problems is..
    ^__^ senyum ok.

    ReplyDelete
  7. Allah ada rancangan lagi menarik utk umi. :)

    ReplyDelete
  8. pinjam gambar Allah Has better plan for u k..

    ReplyDelete
  9. betol... setiap permintaan kita akan ditunaikan. Cuma masanya aje yang tak tau. Perlu bersabar menanti...

    ReplyDelete
  10. *tgh fikir positive*

    anyway, sy blaja, kalau kita sabar, Allah akan reward kan kita ngn sth better :) thanks kak.

    ReplyDelete
  11. @munsyi
    hehe aah. Alhamdulillah, dah sampai masa dia.

    @atok
    Sila. Ambil dari Tmblr je pun.

    @Hanim
    Sabar banyak2 kan~

    @Nadiah
    Mochirun! sila yakin! ^___^ genki da ne..

    ReplyDelete

Followers